اصل 1 : منشور اخلاقی
|
ردیف
|
عنوان
|
قوانین مرتبط
|
1
|
شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای
پیش بینی شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره مند هستند.
|
ماده 7
|
2
|
حیثیت و اعتبار شهروندان مصون از تعرض است.
هیچ شخص ، مقام یا رسانه ای بویژه آنهایی که از بودجه و امکانات عمومی استفاده
می کنند نباید با رفتار یا بیان اهانت آمیز نظیر هجو و افترا ، حتی از طریق نقل
قول ، به اعتبار و حیثیت دیگران لطمه وارد کند.
|
ماده 9
|
3
|
حق شهروندان است که از دولتی برخوردار
باشند که متعهد به رعایت اخلاق حسنه ، راستگویی ، درستکاری ، امانتداری ، مشورت
، حفظ بیت المال ، رعایت حق الناس ، توجه به وجدان و افکار عمومی ، اعتدال و
تدبیر و پرهیز از تندروی ، شتاب زدگی ، خودسری ، فریب کاری ، مخفی کاری و
دستکاری در اطلاعات و پذیرفتن مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود ، عذرخواهی از مردم
در قبال خطاها ، استقبال از نظرات مخالفین و منتقدین و نصب و عزل بر مبنای
شایستگی و توانایی افراد باشد.
|
ماده 24
|
4
|
مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود
با شهروندان پاسخگو و قابل دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب
تقاضا ، به صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چهارچوب صلاحیت های
خود ارائه نمایند.
|
ماده23
|