· مراجعه مشترک به مسئول خدمات مشترکین و درخواست رسیدگی به قبض آب بها .
· بررسی اولیه توسط مسئول خدمات مشترکین و در صورت درست بودن صورتحساب، پاسخ مناسب به مشترک داده می شود .
· در صورتی که قبض آب بها به علت های : اشتباه قرائت در دروه جاری یا دوره های قبل، نقص فنی کنتور، خطا در ثبت شماره کارکرد کنتور توسط اپراتور، تغییر کاربری، ترکیدگی لوله های داخلی ملک مشترک، تغییر قطر انشعاب، تغییر در تعداد واحد، تغییر درتعداد خانوار، اشتباه در ثبت تاریخ اتصال آب، اشتباه در اعمال تاریخ اتصال فاضلاب در صورت حساب مشترک و ... یا به هر نیاز به اصلاح داشت طبق مراحل ذیل عمل می شود .
الف: اشتباه قرائت: به دو صورت است یا کم و زیاد قرائت کردن است که منجر به اصلاحیه می شود یا اشتباه قرائت شدن است که منجر به ابطال می شود .
ب: نقص فنی کنتور: در این حالت ابتدا فرم آزمایش کنتور توسط واحد خدمات مشترکین تنظیم می گردد سپس توسط یک استادکار از کنتور در محل ملک آزمایش شده که در صورت تشخیص نقص فنی کنتور، درصد خطای کنتور گزارش می شود و در صورت ناتوانی تشخیص، توسط همان استادکار کنتور از محل باز شده و با فرم آزمایش کنتور پس از دریافت هزینه مربوطه از مشترک، کنتور به واحد آزمایش کنتور ارسال می شود تا بوسیله دستگاه آزمایش شده و درصد خطای کنتور گزارش شود. پس از این مرحله مصرف واقعی تعیین شده و صورتحساب صادره بر اساس مصرف واقعی اصلاح می شود .
پ: تغییر کاربری: ابتدا توسط اداره واگذاری از ملک بازدید شده و در صورت صحت تغییر کاربری ملک، پس از تسویه حساب کامل (در صورت داشتن بدهی حق انشعاب آب و فاضلاب) گزارش اصلاح قبوض ارسال و سپس صورتحسابهای اشتباه اصلاح می شود .
ت: ترکیدگی لوله های داخلی ملک مشترک: پس از مراجعه مشترک به واحد خدمات مشترکین و اعلام وی مبنی بر ترکیدگی تنظیم می گردد . سپس از لوله های داخلی ملک توسط کارشناس و استادکار بازدید شده و در صورت تأیید و صحت ترکیدگی لوله های داخلی ملک، فرم مربوطه توسط کارشناس تأیید و امضاء می شود سپس با توجه به تعرفه های مصوب صورتحساب های مربوطه اصلاح می شود .
ث: تغییر قطر انشعاب آب: ابتدا توسط کارشناس و استادکار اداره خدمات مشترکین از قطر انشعاب ملک بازدید شده و در صورت عدم انطباق قطر انشعاب ملک با آنچه که در پرونده و صورت حساب مشترک درج و ثبت شده است پس از تسویه حساب کامل از نظر حق انشعاب و ... طبق تعرفه های مصوب صورتحساب اصلاح می شود.
ج: اشتباه در اعمال تاریخ اتصال فاضلاب : ابتدا توسط کارشناس اداره نصب از ملک موردنظر بازدید شده و پس از تحقیق و بررسی کامل مبنی بر عدم استفاده مشترک از انشعاب فاضلاب گزارشی تهیه و ارسال می شود و سپس صورتحساب های صادره اصلاح و مبلغ هزینه دفع فاضلاب از قبوض کسر می شود .
چ: پس از تنظیم و تکمیل فرم های اصلاحیه قبوض توسط اداره خدمات مشترکین، فرم مربوطه توسط مدیر منطقه تأیید می شود و پس از ثبت از طریق فرم های مربوطه به امور درآمد ارسال می شود .
ح: اسناد اصلاحیه در امور درآمد بررسی شده، در صورت تأیید صحت اسناد اصلاحیه و تأیید معاونت درآمد و امور مشترکین، اسناد اصلاحیه، از طریق واحد مدیریت درآمد در سیستم رایانه مرکزی اعمال می شود .
خ: گزارش تأیید اسناد اصلاحیه از طریق مدیریت درآمد به منطقه ارسال و توسط اداره خدمات مشترکین صورت حساب اصلاح شده به مشترک ارائه می شود .
د: در صورت معیوب بودن، کنتور، طی انجام مراحل اداری تعویض می شود .