۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ آذر
A+
A-
نرم افزار ارتباطات مردمی 122
بنام خدا
گزارش فنی
نرم افزار ارتباطات مردمی (122) و حوادث و اتفاقات

مقدمه
شرکت آب و فاضلاب استان البزر از حدود 3 سال پیش اقدام به پیاده سازی و راه اندازی سیستم اطلاعات مکانی (GIS) در آن شرکت نموده است. یکی از زیرسیستم هایی که در این پروژه مدنظر بوده است زیرسیستم ارتباطات مردمی و حوادث و اتفاقات می باشد که در این گزارش قصد داریم وی‍ژگی های فنی و ملاحظات نرم افزاری آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات فنی
· محیط توسعه: NET Platform.
· زبان برنامه نویسی: ‍C#
· پایگاه داده: MS SQL Server 2008
· موتور GIS: ArcGIS Engine 9.3
· سیستم عامل: Windows

وی‍ژگی های نرم افزار
از آن جایی که واحد ارتباطات مردمی و واحد های حوادث شرکت های آب و فاضلاب دارای ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر می باشند از این رو در این پروژه تصمیم بر آن شد که نرم افزار 122 و نرم افزار حوادث و اتفاقات به صورت یک نرم افزار یکپارچه 122 و حوادث و اتفاقات، طراحی و پیاده سازی شوند. علاوه بر این، با توجه به اینکه این زیرسیستم جزئی از سیستم اطلاعات مکانی شرکت می باشد بنابراین به تناسب نیاز، در بخش های مختلف نرم افزار از امکانات GIS استفاده گردیده است.

نرم افزار پیاده سازی شده دارای 4 قسمت اصلی می باشد:
1. ورود و ویرایش اطلاعات پایه
2. مدیریت کاربران
3. مدیریت درخواست ها
4. گزارش گیری و گزارش سازی
در ادامه سعی خواهیم کرد به تشریح قابلیت های هر قسمت بپردازیم.



1- ورود و ویرایش اطلاعات پایه

اطلاعات پایه شامل تمام اطلاعاتی هستند که بین تمام بخش های نرم افزار مشترک هستند و بدون تکمیل آنها نمی توان از سایر بخش ها استفاده نمود. این اطلاعات معمولا مقادیر مربوط به یک قلم اطلاعاتی را محدود به یک لیست از مقادیر می کنند که هر کدام از مقادیر دارای یک کد منحصر به فرد می باشند. در شکل زیر نمایی از پنجره اطلاعات پایه مربوط به نوع گزارش حادثه مشاهده می گردد.
 
2- مدیریت کاربران

در این قسمت اطلاعات مربوط به کاربران سیستم وارد می شود و سطح دسترسی مورد نظر به آن اختصاص می یابد. در این نرم افزار 5 سطح دسترسی به صورت زیر در نظر گرفته شده است:
1. سرپرست
2. اپراتور تلفن
3. اپراتور بیسیم
4. اپراتور رسیدگی
5. اپراتور اطلاعات عملیات
در شکل زیر نمایی از دیالوگ مربوط به ویرایش اطلاعات کاربران ملاحظه می گردد.
 
 
 
 3- مدیریت درخواست ها

در این بخش کل فرایند مربوط به درخواست مشترک، از لحظه تماس تا زمان برطرف شدن مشکل، مدیریت می گردد. در شکل زیر مراحل گردش کار یک درخواست مشاهده می گردد.
 
 
 
از آنجایی که این نرم افزار با سامانه مرکز تماس (Call Center) ارتباط دارد بنابراین هنگام تماس مشترک به طور اتوماتیک فرم مربوط به درج درخواست را باز کرده و شماره تماس گیرنده را در فرم وارد می نماید. همچنین اگر مشترک قبلا با 122 تماس گرفته باشد سابقه تماس وی را نیز از پایگاه داده استخراج می کند. از طرفی با توجه به اینکه این نرم افزار با GIS در ارتباط است می تواند موقعیت مشترک را نیز بر رو ی نقشه نمایش دهد.
 
 
 
 
4- گزارش گیری و گزارش سازی

در این نرم افزار سه دسته گزارش قابل تهیه می باشد:
1. گزارشات استاتیک
2. گزارشات پارامتریک
3. گزارشات دینامیک

1- گزارشات استاتیک: دسته ای از گزارشات می باشند که ا قالب آن ها از قبل تهیه شده و قابل وی‍ژه سازی توسط کاربر نمی باشند (مانند آمار کلی تماس های ثبت شده در مرکز 122).

2- گزارشات پارامتریک: دسته ای از گزارشات می باشند که بر اساس پارامترهای ورودی کاربر تولید می شوند. به طور مثال آمار تجهیزات صدمه دیده نمونه ای از این گزارشات می باشد که به کاربر این امکان را می دهد بر اساس جزئیات تجهیز مورد نظر خود اقدام به تهیه گزارش نماید. شکل زیر دیالوگ مربوط به تنظیم گزارش مذکور را نمایش می دهد.
 
 
 
 
3- گزارشات دینامیک: در این نرم افزار رابط کاربری در اختیار کاربر قرار داده می شود که به وسیله آن قادر است انواع گزارشات مورد نظر خود را به صورت کاملا منعطف تهیه نماید. در واقع باید گفت توسط این رابط کاربر جزئی ترین اطلاعات در اختیار کاربر خواهد بود که می تواند در گزارش خود از آن ها استفاده نماید. شکل زیر دیالوگ گزارش ساز نرم افزار را نشان می دهد.
 
 
 
تاریخ به روز رسانی:
1396/12/26
تعداد بازدید:
660
Powered by DorsaPortal